På kaia i Holmestrand er første sending med betongelementer til de fire tunnelene på E134 Damåsen-Saggrenda.
Taggede innlegg tunnel
Lys i tunnelen ved Kongsberg
Mandag 18. september var endelig gjennomslag i Moanetunnelen, den første av i alt fire tunneler på prosjektet E134 Damåsen-Saggrenda, som går gjennom Kongsberg.
Utbedrer tunneler på Sunnmøre
AF Gruppen skal utbedre tunneler for 600 millioner kroner på Sunnmøre de neste par årene.
Rogfast vedtatt
Stortinget har vedtatt å bygge verdens største undersjøiske veitunnelprosjekt. Byggestart kan bli allerede i år.
Stad skipstunnel – ett skritt nærmere
– Stad skipstunnel er et viktig prosjekt. Når det nå ligger i vårt forslag til Nasjonal transportplan, så er det et grønt lys for prosjektet.
Krevende kamp mot tunnelvann i Seljord
Fjellet i Mælefjelltunnelen spyr ut 3 000 liter vann i minuttet, med 85 bars trykk. Da blir det vått for gutta på stuffen. Har utviklet spesialutstyr for injeksjon av betong med 120 bars trykk. (Se video)
Norges dypeste byggegrop
Nederst i en byggegrop like utenfor Sandvika jobber gravemaskinene iherdig inntil en 30 meter høy sekantpælevegg. Trykket fra den andre siden er massivt, og E16 passerer på toppen.
E39 Rogfast med verdensrekorder
E39 Rogfast-prosjektet er det første store prosjektet i tidenes norske veiprosjekt; en ferjefri vei for veistrekningen E39 Stavanger-Trondheim.
Rydder i byggegrop-regler
Byggegroper kan være store, dype, trange og kompliserte. Regler og ansvarsforhold er lite oversiktlige. Det samme gjelder tunnelpåhugg. Nå kommer en veileder.
Komplisert tunnelprosjekt ved Sandvika
Vanskelige grunnforhold gjør at entreprenøren må ty til både jetpæling og sekantpæling i Bjørnegårdtunnelen.
Ny teknologi for tunnelboring på Follobanen
For første gang i Norge tas den såkalte «drill & split»-teknologien i bruk. Det dreier seg om tunnelboring uten sprengstoff.
Anbefaler nye kollektivtunneler under Oslo
Det har lenge vært snakk om både ny jernbane- og t-banetunnel under Oslo sentrum, for å møte befolkningsveksten. Etter det NRK erfarer, anbefaler en utredning nå å bygge begge disse tunnelene.
Kraftig stutt-tjukking
Dette er siste nytt fra Liebherr: En 45 tonns korthekker. Hva bruker man en sånn til?
OSSA med nytt tunnelanbud i Sørkjosen
Selskapet som ble sparket fra tunnelprosjektet tidligere i år er billigst i ny anbudsrunde.
Ny tunnelrigg fra Sandvik Construction
Sandvik Construction lanserer den nye helautomatiske tunnelriggen DT922i.