Statens vegvesen overfører administrasjonen av fylkesveiene til fylkeskommunene, men skal fremdeles være til stede i hele landet med en spissere organisasjon.
Taggede innlegg Statens vegvesen
Internasjonal pris til OPS-prosjekt
En internasjonal jury har utropt Vegvesenets OPS-prosjekt rv3/rv25 Løten-Elverum til beste transportprosjekt i Partnerships Awards 2019.
Viktig entreprenør-dom i Høyesterett
Byggherren har ansvaret for sine egne feil i mengdebeskrivelse, og kan ikke uten videre si «du burde forstått» til entreprenøren. Det har nå Høyesterett slått fast. Entreprenør Magne Sveen AS har fått fullt medhold i krav om økt vederlag for dyrere sprengning og transport.
Vegdirektør Terje Moe Gustavsen er død
Vegdirektør Terme Moe Gustavsen har gått bort. Han døde natt til lørdag, og ble 64 år gammel.
Rosa enhjørninger i driftskontrakter
Driftsentreprenører som er fornøyd med byggherrens priser og vilkår? Det er antakelig like vanlig som flygende enhjørninger med rosa pels.
SVV forsvarte seg mot misfornøyde driftsentreprenører
Misnøyen brenner friskt blant landets driftsentreprenører. Statens vegvesens endringer i oppgjør for variable kostnader har sendt risikoen opp og prisene ned. – Bidrar til useriøse entreprenører. Man får det man betaler for, sier regionsjef Martin Grønnslett i MEF.
Statens vegvesen krever vern mot forsagere
Laste- og piggemaskiner på SVV-anlegg skal sikres med eksplosjonssikre vinduer i verneklasse 3. Det innføres i etatens nye kontraktsmaler, som kommer denne uka.
Tre entreprenører til dialog med SVV om E16-prosjekt
Fem entreprenører ønsket å være med på utbedringsprosjektet E16 Fagernes-Øylo. Statens vegvesen inviterer denne uka tre av disse til en dialogfase med byggherre, entreprenør og konsulent. Tidlig involvering, lang strekning og enklere standard skal gi mer vei for pengene.
– Staten selv er den største utfordringen
Park & Anlegg AS bremser for fullt med oppdrag for Statens vegvesen. Har lagt ut opp mot 30 millioner i merverdiavgift som følge av tvister og konflikter. – Staten nekter å betale, men krever inn avgift for beløpet den ikke vil betale. Det er rart, sier Jack Valleraune.
Må ut med millioner i MVA selv om oppdragsgiver ikke vil betale
De har gjort store jobber, men havnet i retten med sluttoppgjøret. Motpart staten vil ikke betale, men krever samtidig inn titalls millioner i merverdiavgift for beløpene den ikke vil betale. – Ulogisk og urimelig, sier Mona Mortensen.
Film om prosjektet Eiganes-tunnelen
Den var SVVs største kontrakt på rett over to milliarder. Nå er Implenia og Stangeland ferdig med Eiganes-tunnelen. Nylig hadde de premiere på filmen om prosjektet.
For mye «ulumskheter»* i bransjen
– Jeg har ikke mistro til entreprenører generelt, men til noen av dem. Det går jo ikke an ikke å ha det når man ser realiteten i øynene. Det sa veidirektør Terje Moe Gustavsen på Arctic Entrepreneur. Nå vil han straffe hovedentreprenørene.
Vil stille hovedentreprenør til ansvar for lovbrudd i hele leverandørkjeden
Må hovedentreprenørene ansvarliggjøres for regelbrudd hos sine underentreprenører?
Kinesere og trøndere på samme prosjekt
FV 17 Steinkjer-Namsos er et av de største veiprosjektene som foregår i Midt-Norge i år. Trøndelag fylkeskommune investerer 1,7 milliarder kroner i vei, bru og tunnel. Statens Vegvesen har delt det store prosjektet opp i stykker som passer alle. Her jobber kinesere, Skanska og lokale entreprenører på like fot. Byggherren har til og med fått mer vei for pengene enn planlagt.
Setter brøytestikker med lastebil i fart
Med denne lastebilen går stikkesettingen i 9 km/t, uten å stoppe. Snart blir det helautomatisk også. Det er hva Peder Strømsvåg pusler med for tiden. Han lager dessuten et fullt system som håndterer og tar vare på alle brøytestikker utenom sesong.
Nå blir det timesbetaling for salting
Fra denne sesongen endres oppgjørsformen på strøing. Statens vegvesen dropper pris pr tonn, betaler heller pr time. Hensikten: Bremse forbruk av salt og sand.
SVV-sjefen advarer fylker mot å splitte opp driftskontrakter
– Ukomplisert å splitte driftskontrakter på riks- og fylkesveier, mener fylkeskommuner Vegdirektør Terje Moe Gustavsen er ikke så sikker. Advarer mot mulige store ekstrakostnader.
Rekordstor driftskontrakt
Norges største drift- og vedlikeholdskontrakt for vei noensinne ble undertegnet 22. mai. Kontrakten er verdt over 800 millioner kroner.
Bygger vei over fjorden
I Sifjord på Senja har Rolf Jørgensen AS forsert fremdriften på omleggingen av vegen med flere måneder.
Vegvesenet setter ned foten
Utestenger underentreprenør på grunn av regelbrudd.
– Flere byggherrer burde ta grep slik Statens vegvesen her gjør for å sørge for like konkurransevilkår, sier MEF-sjef Julie Brodtkorb.
Signerte Nord-Norges største driftskontrakt
Svevia og Statens vegvesen Region nord har signert kontrakten for drift av riks- og fylkesveier i Ofoten de neste fem årene. Med nesten 1000 km vei er dette Nord-Norges største driftskontrakt.
Styrt boring – to ukers jobb på to dager
Nylig ble det boret et 160 meter langt hull og trukket en 630 mm rørledning i bakken i Drammen – og det på kun et par dager.
De store prosjekters dag
Er du interessert i store prosjekter innenfor vei og bane? I så fall må du til Plaza Hotel i Oslo 23. april. Statens vegvesen, Bane NOR og Nye Veier arrangerer felles bransje- og leverandørdag. Presenterer store prosjekter.
Fikk Norges største veikontrakt
Skanska er innstilt til RV3 / RV25 Løten-Elverum. Det er den første OPS-kontrakten på over ti år, og Norges største veikontrakt.
Tidenes største driftskontrakt for NCC
NCC fikk sin største driftskontrakt noensinne, da de undertegnet Numedal-kontrakten i Buskerud for de neste åtte årene.
– Snøbrøyterne er «Norges siste slavearbeidere»
Kraftsalve fra MEF om Statens vegvesens praksis overfor små brøyteentreprenører.