Med bakgrunn i et forsknings- og utviklingsprosjekt (FOU) iverksatt av Statens vegvesen, Vegdirektoratet og Bane NOR for å finne gode løsninger for tining av stikkrenner under vei og jernbane, har TESS utviklet et slangebasert tinesystem.
Nylig fikk TESS innvilget patent på løsningen, som høster lovord fra flere aktører, ifølge en pressemelding fra selskapet. Systemet kalles TESS FrostSafe Infrastructure (TFSI).
Systemet er basert på slanger, som ifølge pressemeldingen er sikrere og mer fleksible for montering i stikkrenner, spesielt de med kurver og vinkler. Systemet monteres med et minimum av monteringskostnader. Prosjektet er godkjent av Forskningsrådet som skattefundprosjekt.
– Systemet er utviklet som et preventivt overvannstiltak, med sikkerhet, installasjonsvennlighet og fleksibilitet som hovedfaktorer, forteller innovasjonsdirektør Jan Dyre-Hansen i TESS.
Færre faremomenter
Både tining og åpning av grøfter og stikkrenner innebærer store faremomenter. For trafikkmannskapet vil dette være påkjørsel, sklifare, fallskader og forbrenning med varm damp. For trafikantene er det overhengende fare for trafikkhindring, skadepåføring av myke trafikanter, utforkjøring, stim i kjørebanen som kan påføre skade på kjøretøy og mannskap.
Under utviklingen av TFSI er det tatt konkrete forholdsregler for å forhindre disse farene.
I vintersesongene 2016-2018 testet Statens Vegvesen (SVV) og Mesta løsningene for tining av stikkrenner fra TESS. I en rapport fra SVV datert november 2017, kommer det frem at TFSI-løsningen er godt mottatt:
«Trafikksikkerhetsmessig er denne metoden bedre enn de øvrige i og med at oppholdet i kjørebanen er av kort varighet dersom bilen har kran og utstyret kan plasseres utenfor kjørebanen.»
Elektrisk
TFSI har et varmesystem integrert i enheten, med stålfletting utenpå for beskyttelse. Varmesystemet er drevet av et strømaggregat eller eksisterende fastnett dersom dette er tilgjengelig. Isen i slangen tines slik at vannet begynner å renne gjennom slangen innvendig. Slangen varmes opp utvendig og stålflettingen blir varm og tiner omkringliggende is. Smeltevannet renner både gjennom slangen innvendig og langs veggen utvendig på slangen gjennom stikkrennen, og benytter et prinsipp som kalles sekvensiell tining.
Systemet er elektrisk og eliminerer faren for potensiell miljøforurensingsfare ved lekkasje.
Selv-
regulerende
Et strømaggregat plasseres ved rennen, startes og kobles til slangen. Entreprenøren fortsetter til neste renne og utfører tilsvarende operasjon. Løsningen er selvregulerende med kabler som skrur seg av ved angitt temperatur.
Nytt av året er fjernstyring av systemet via en applikasjon på mobiltelefonen, som gir brukerne en mer fleksibel og effektiv oppstart av systemet. Når installasjonen er koblet til fastnettet vil behovet for fysisk tilstedeværelse kun bli for inspeksjon og vedlikehold.
Systemet aktiveres kun ved behov for tining av frosne stikkrenner, og står normalt ikke med strøm tilkoblet. Dette gir økonomisk drift uten forbruk av energi.